Przerwa zimowa w pracach budowlanych trwa od połowy grudnia do połowy marca. W tym roku jednak wielu drogowców korzysta ze sprzyjających warunków za oknem i kontynuuje swoje działania, by przyspieszyć lub nadgonić czas prac. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych przedstawiła, jak wyglądają prace w czasie zimowej przerwy na jej kluczowych inwestycjach.
GDDKiA wskazuje przerwę zimową na okres od 16 grudnia do 15 marca, jednak termin też może być rozszerzony od 1 grudnia do 31 marca. Wiele prac w okresie zimowym jest niemalże niewykonalna. Samo położenie asfaltu staje się niemożliwe, gdy temperatura spada poniżej ustalonego poziomu.
Wykonawcy mają jednak możliwość pracowania w przerwie zimowej, jeśli prowadzone przez nich działania nie są związane ze spadkiem temperatur. Gdy zima jest tak łagodna, jak w tym roku, takich możliwości jest jeszcze więcej i drogowcy z ochotą z nich korzystają.
Zimowe prace drogowe w Polsce
Na Lubelszczyźnie prowadzone są Pradze przy budowie S19 między Lubartowem i Lublinem, które trwają od grudnia. Wykonawca zajmuje się rozbiórką budynków, wycinką drzew i krzewów czy też robotami przy odhumusowaniu terenu i budową dróg technologicznych, które przysłużą się przy sprawniejszej komunikacji na budowie.
Trwają również prace na obwodnicy Chełma w ciągu S12, gdzie w ostatnim czasie skupiono się na wykopach, ulepszaniu podłoża, profilowaniu skarp i budowie systemu kanalizacji deszczowej.
W województwie świętokrzyskim, podobnie jak w przypadku S19, prace rozpoczęły się w grudniu i aktualnie prowadzone są roboty ziemne i rozpoczęły się roboty mostowe.
Również w świętokrzyskim prowadzone są prace przy trzech obwodnicach – Opatowa w ciągu S74 i DK9, Morawicy w ciągu DK73 oraz Wąchocka w ciągu DK42.
W styczniu wykonano również prace brukarskie, betonowania oraz montaż balustrad i zbrojenia w ramach Via Carpatia na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica na Podkarpaciu, gdzie drążony jest 2-kilometrowy tunel. Na innym fragmencie – S19 Krosno – Miejsce Piastowe – pod koniec stycznia specjalistycznymi sondami badano zagęszczenie zasypek inżynierskich, a prace ziemne i mostowe odbywały się na fragmencie Miejsce Piastowe – Dukla. Podobne roboty prowadzone są na odcinku Jasionka – Sokołów Małopolski.
Na Pomorzu z kolei trwają prace w ramach obwodnicy metropolii trójmiejskiej w ciągu S7. Na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe to głównie roboty w branży mostowej i sieciowej, a także budowa ekranów akustycznych. Takie powstają też na odcinku Chwaszczyno – Żukowo. Trwają też roboty ziemne oraz montaż barier ochronnych i prace przy Obwodzie Drogowym w Miszewie.
Mocno zaawansowane prace są natomiast przy obiektach inżynierskich na odcinku S6 Skórowo-Leśnice, a roboty na trasie głównej i przy przejściach dla zwierząt są realizowane na odcinku obok, to jest Leśnice – Bożepole Wielkie, zwłaszcza przy węzłach Lębork Wschód, Łęczyce i Lębork Zachód. Dobra pogoda i korzystne warunki pozwoliły tam na łożenie nawierzchni bitumicznej na fragmencie trasy, w czym pomogła specjalna nagrzewnica wykorzystywana przy niskich temperaturach.
Prace w obrębie obiektów inżynierskich toczą się od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik. Kontynuowane są też roboty ziemne oraz roboty wykończeniowe przy obiektach mostowych na placu budowy drugiej jezdni S6 w ciągu obwodnicy Słupska.
Przy S6 także prowadzone są prace na Pomorzu Zachodnim, na odcinkach Sianów - Sławno i Sławno – Słupsk, gdzie zakres prac jest dostosowany do warunków pogodowych.
Województwo kujawsko-pomorskie to z kolei prace przy S10 Bydgoszcz – Toruń na odcinku pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowe. Prace przygotowawcze rozpoczęły się od usuwania karpin w pasie drogowym, wycinki pozostałych drzew oraz rozpoznania saperskiego terenu budowy. Na miejscu działają też geodeci.
Na Mazowszu za to realizowana jest większość robót na wschodniej części A2. Jest to ponad 65 km z Siedlec do Białej Podlaskiej. Zbliża się również koniec prac przy 6 km obwodnicy Lipska w ciągu DK79.
Łagodna zima pozwoliła również na szybsze zakończenie prac w województwie lubuskim, gdzie niebawem oddana zostanie obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22.
Roboty budowlane to nie wszystko
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że to tylko część robót w terenie, jakich podejmują się wykonawcy związani z GDDKiA tej zimy.
Wykonawcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe lub wręcz tworzą infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie robót niezależnie od pogody. Ponadto warunki pogodowe nie przeszkadzają przy pracach przygotowawczych na kolejnych inwestycjach.
Poza tym okres zimowy sprzyja temu, by więcej uwagi poświęcić na wybór wykonawcy prac budowlanych, czyli na organizowanie przetargów i kolejnych etapów. Realizacja kontraktu i przygotowanie do budowy drogi to również potrzeba przygotowania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.